Cyklopruhy: co o nich (ne)víme a proč na nich záleží
Cyklopruhy jsou často nenáviděné, a to zejména těmi, kdo o nich mají jen mlhavou představu. Přitom právě tyto pruhy mohou výrazně přispět k bezpečnosti a plynulosti dopravy – pokud víme, jak s nimi pracovat. V tomto videu se společně s Michalem podíváme na jejich typy, pravidla, časté chyby a mýty.
1. Typy cyklopruhů
- Vyhrazený cyklopruh – označený značkou a často červenou barvou; auta do něj nesmí vjíždět ani v něm stát.
- Ochranný cyklopruh – užší, bez vyhrazení; auta mohou na krátkou dobu vjet, ale musí respektovat cyklistu jako plnohodnotného účastníka provozu.
2. Opouštění cyklopruhu
- Cyklista má právo vyjet ze svého pruhu, pokud mu v cestě stojí překážka nebo cyklopruh končí.
- Řidiči musí cyklistovi při změně pruhu dát přednost a nikdy jej nesmí ohrozit – zejména při odbočování doprava („pravý hák“).
3. Piktokoridor
- Není to vyhrazený pruh, jen doporučená trasa.
- Někdy vede přes nebezpečné úseky (kanály, parkující auta).
- Sledujte situaci a neváhejte jet mimo koridor, pokud je to bezpečnější.
4. Kde jet, když není cyklopruh ani koridor?
- Držte si odstup od krajnice a překážek.
- Nejezděte u obrubníku – hrozí riziko pádu či kolize.
- Mějte předvídatelnou stopu, která vám umožní rychle reagovat.
5. Autobusový pruh a cyklista
- Ano, cyklisté mají právo jet v buspruhu.
- Pomáhá to plynulosti a snižuje zbytečné předjíždění v jiných pruzích.
6. Jeden jízdní pruh?
- Zaberte celý pruh. Jízda u kraje by vás vystavila riziku dveří zaparkovaných aut nebo nebezpečného předjíždění.
7. Co říká zákon?
- Klíčový je § 4 zákona o provozu na pozemních komunikacích.
- Důraz je kladen na bezpečnost – pokud ji ohrožuje jízda u kraje, má cyklista právo jet i jinak.
V komentářích nám napište své zkušenosti s cyklopruhy – jako cyklisté i motoristé. Pomáhá vám to? Překáží? Sdílejte!
Diskutujte pod videem na YouTube!
Komentáře nejsou povoleny.