Rozhovor s ministrem dopravy Martinem Kupkou – druhý díl.
Témata:
- Vyšší tresty za parkování aut v cyklopruzích a blokování průjezdu cyklistům
- Problémy a nutnost stavebního oddělení cyklopruhů
- Plány a investice do nové cyklistické infrastruktury
- Výchova a vzdělávání řidičů i cyklistů
- Legislativní změny ve prospěch cyklistů
Hlavní body rozhovoru
1. Zvýšení sankcí
- Přísnější postihy pro motoristy, kteří parkují v cyklopruzích a brání cyklistům v jízdě.
- „Je to reálné bránění v provozu, proto byly sankce zpřísněny.“
2. Stavební úpravy
- Správci komunikací musí investovat do stavebních úprav, aby cyklopruhy byly stavebně oddělené a bezpečné.
3. Automobilová doprava
- Automobilová doprava je stále dominantní, nelze ji však zakázat, protože by to město výrazně omezilo.
4. Dohánění západních zemí
- ČR „dohání vlak, který jí ujel“ – západní země jako Rakousko či Německo už dlouho investují do cyklistické infrastruktury.
5. Dopravní výchova a vzdělávání
- Česká republika má díky BESIPu unikátní systém dopravní výchovy včetně dopravních hřišť.
- Zdůrazněna hierarchie odpovědnosti – řidiči větších vozidel nesou větší odpovědnost.
6. Investice do infrastruktury
- Praha intenzivně doplňuje propojení cyklostezek, aby byla možná bezpečná jízda po městě.
- Státní fond dopravní infrastruktury vyčleňuje na cyklostezky a bezpečné cesty pro chodce cca 1,5 miliardy Kč ročně.
7. Legislativní změny
- Novela zákona o silničním provozu zavedla sdílené zóny a zpřísnila sankce pro neukázněné řidiče.
Závěr
Rozhovor ukazuje, že cyklistická doprava získává v ČR postupně větší pozornost. Legislativní kroky, investice i výchova jdou správným směrem, ale stále jsme oproti západním zemím pozadu. Výzvou je další zlepšování infrastruktury a nastavení pravidel, která umožní bezpečnou a pohodlnou jízdu cyklistů ve městech i okolí.
První díl rozhovoru najdete zde:
https://youtu.be/XMa-ORuPiMg
Komentáře nejsou povoleny.