Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Jak jezdit na kole v zimě? Praktické rady a tipy (SOUHRN)

Zima na kole NEZNAMENÁ konec cyklistické sezóny. Naopak — může to být čas, kdy je jízda efektivnější a z některých pohledů i méně náročná než v létě. Níže spojujeme klíčové poznatky z několika videí Městské cyklistiky: od inspirace ze severských měst, přes techniku, oblečení až po praktické tipy pro mrazy a sníh. Hned na začátku je ale potřeba říct – hlavní nepřítel zimní cyklistiky je led. Za jiných podmínek se po městech jezdit dá.

Proč jezdit v zimě? 

  • V chladném počasí nás netrápí přehřátí a pocení jako v létě.
  • Mnoho cyklistů u nás zazimuje kolo už při prvním sněhu, ale ve městech jako finské Oulu je cyklista běžným dopravním prostředkem i při –30 °C.
  • Zimní cyklistika je především „kulturní“ výzvou: stačí změnit mindset i pár klíčových návyků.

VIDEO: „V zimě na kole – jde to!“


Jak (bezpečně) jezdit na sněhu a v mrazu

  • Technika jízdy v zimě je opatrnější jízda „na mokru“: je nutné předvídat, brzdit včas a manévry provádět opatrně.
  • Sníh se mění v závislosti na denní době: prašan ráno, led odpoledne – každý povrch vyžaduje trochu jiný přístup.
  • Na cyklopruzích se může vyskytnout nahromaděný sníh od úklidových strojů – je potřeba s tím počítat a buď zpomalit, nebo objet.
  • Při brzdění je efektivní stisknout obě brzdy a přesunout těžiště dozadu. Nemělo by ale být prudké díky předvídání.
  • Tma a šero jsou důvodem proč používat reflexní prvky a blikačky klidně celý den.
Cesta do školky (Ondřej Vosecký – listopad 2025)

VIDEO: Zimní jízda v chladu

Vybavení kola, které vás v zimě podrží

KomponentaDoporučeníDůvod
PneumatikyŠirší + hrubý vzorek + případně hřebyLepší trakce na sněhu a ledu
Tlak v pláštíchNižšíVětší plocha kontaktu = lepší stabilita
Brzdy & řazeníKontrola + mazáníV mrazu mohou tuhnout, sníh zhoršuje funkci
BlatníkyRobustníChrání před sněhem a šplouchající vodou. Může je zanášet sníh a jízda je náročnější.

VIDEO: Tipy pro jízdu v zimě

Jak se obléct – vrstvení je základ

  • Základní pravidlo: více tenkých, prodyšných vrstev místo jedné silné.
  • Doporučené vrstvy: termoprádlo → mikina/fleece → větrovka nebo membránová bunda.
  • Péřové bundy jsou pro cyklistiku v zimě nevhodné: vlivem potu ztrácejí izolační schopnosti a ničí se.
  • Je lepší, když je vám na začátku jízdy chladněji – zahřejete se během pohybu.

Detaily: hlava, ruce a nohy

  • Helma: je možné nasadit návlek, který zabrání profouknutí a zároveň zvyšuje viditelnost.
  • Uši: čelenka nebo šátek pod helmou pomůže zabránit prochlazení.
  • Ruce: běžné rukavice často stačí, ale pro citlivé ruce lze zvolit zateplené.
  • Nohy: legíny + případně termoprádlo, návleky na boty nebo větší teplé boty podle teploty.

Údržba kola a jeho skladování

  • Po zimní jízdě je dobré kolo osušit — odkapávající voda může poškodit komponenty.
  • Řetěz a další části je dobré mazat častěji než v teplém období.
  • Při uskladnění v kolárně polož pod kolo noviny, plachtu nebo karton, abys zachytil vodu.

VIDEO: Co na sebe?

Proč cyklisté u nás jezdí v zimě málo?

  • Kulturní mindset: v České republice je často vnímáno jako „cool“ zazimovat kolo — naopak třeba v severských zemích je běžné jezdit celý rok.
  • Videa a reálné příklady pražských cyklistů ukazují, že nejde o žádnou extrémní akci, ale o běžnou část denní mobility.

Společně můžeme změnit pohled na cyklistiku v zimě a ukázat, že na kole se dá jezdit po celý rok.

Rady našich diváků a čtenářů!

Jan Lüftner

Tlak v pláštích
V zimě je klíčový. Podhustit má smysl hlavně na ledovce nebo ujetém sněhu – větší kontaktní plocha dá víc stability. Na břečce a prašanu je lepší běžný tlak, plášť se snáz „prořeže“ k pevnému podkladu.

Brzdy
Před jízdou si v malé rychlosti otestuj, jak berou brzdy a jak moc to klouže. Je lepší vědět, do čeho jdeš, než se zařadíš do provozu.

Blatníky
Nejdůležitější je dlouhá přední zástěrka co nejblíž k zemi – výrazně omezí břečku na nohách. Chybí-li, snadno ji vyrobíš z gumy, kusu starého pláště nebo PETky, přiděláš ji stahovací páskou.

Sůl a hliník
Na nasolených cestách dost trpí hliníkové rámy. V místech kontaktu hliník–ocel vzniká galvanický článek, který může způsobit korozi, ztrátu pevnosti i „zalepení“ šroubů. Na zimu je proto lepší starší nebo méně hodnotné kolo, které nebude škoda.

Honzovo kolo (Jan Lüftner – listopad 2025)
Zástěrka na blatníku (Jan Lüftner – listopad 2025)

Jan Slanina

„Při teplotách pod nulou kukla pod přilbu.“

Ludvík Musil

„Já jezdím i teď, zimní obutí s hroty. Na asfaltu v pohodě. Jen je to slyšet jak cvakají. Hroty jsou s tvrdého kovu, takže žádné opotřebení nepozoruji.“


Dominik Haken

„Tak třeba s leho tříkolkou od firmy Azub nemusím v zimě na sněhu řešit pokud to klouže nebo ne 😀“

Tříkolka Azub je na sníh ideální (Dominik Haken 2025)

Další články s více podrobnostmi