Zima na kole NEZNAMENÁ konec cyklistické sezóny. Naopak — může to být čas, kdy je jízda efektivnější a z některých pohledů i méně náročná než v létě. Níže spojujeme klíčové poznatky z několika videí Městské cyklistiky: od inspirace ze severských měst, přes techniku, oblečení až po praktické tipy pro mrazy a sníh. Hned na začátku je ale potřeba říct – hlavní nepřítel zimní cyklistiky je led. Za jiných podmínek se po městech jezdit dá.
Proč jezdit v zimě?
- V chladném počasí nás netrápí přehřátí a pocení jako v létě.
- Mnoho cyklistů u nás zazimuje kolo už při prvním sněhu, ale ve městech jako finské Oulu je cyklista běžným dopravním prostředkem i při –30 °C.
- Zimní cyklistika je především „kulturní“ výzvou: stačí změnit mindset i pár klíčových návyků.
VIDEO: „V zimě na kole – jde to!“
Jak (bezpečně) jezdit na sněhu a v mrazu
- Technika jízdy v zimě je opatrnější jízda „na mokru“: je nutné předvídat, brzdit včas a manévry provádět opatrně.
- Sníh se mění v závislosti na denní době: prašan ráno, led odpoledne – každý povrch vyžaduje trochu jiný přístup.
- Na cyklopruzích se může vyskytnout nahromaděný sníh od úklidových strojů – je potřeba s tím počítat a buď zpomalit, nebo objet.
- Při brzdění je efektivní stisknout obě brzdy a přesunout těžiště dozadu. Nemělo by ale být prudké díky předvídání.
- Tma a šero jsou důvodem proč používat reflexní prvky a blikačky klidně celý den.

VIDEO: Zimní jízda v chladu
Vybavení kola, které vás v zimě podrží
| Komponenta | Doporučení | Důvod |
| Pneumatiky | Širší + hrubý vzorek + případně hřeby | Lepší trakce na sněhu a ledu |
| Tlak v pláštích | Nižší | Větší plocha kontaktu = lepší stabilita |
| Brzdy & řazení | Kontrola + mazání | V mrazu mohou tuhnout, sníh zhoršuje funkci |
| Blatníky | Robustní | Chrání před sněhem a šplouchající vodou. Může je zanášet sníh a jízda je náročnější. |
VIDEO: Tipy pro jízdu v zimě
Jak se obléct – vrstvení je základ
- Základní pravidlo: více tenkých, prodyšných vrstev místo jedné silné.
- Doporučené vrstvy: termoprádlo → mikina/fleece → větrovka nebo membránová bunda.
- Péřové bundy jsou pro cyklistiku v zimě nevhodné: vlivem potu ztrácejí izolační schopnosti a ničí se.
- Je lepší, když je vám na začátku jízdy chladněji – zahřejete se během pohybu.
Detaily: hlava, ruce a nohy
- Helma: je možné nasadit návlek, který zabrání profouknutí a zároveň zvyšuje viditelnost.
- Uši: čelenka nebo šátek pod helmou pomůže zabránit prochlazení.
- Ruce: běžné rukavice často stačí, ale pro citlivé ruce lze zvolit zateplené.
- Nohy: legíny + případně termoprádlo, návleky na boty nebo větší teplé boty podle teploty.
Údržba kola a jeho skladování
- Po zimní jízdě je dobré kolo osušit — odkapávající voda může poškodit komponenty.
- Řetěz a další části je dobré mazat častěji než v teplém období.
- Při uskladnění v kolárně polož pod kolo noviny, plachtu nebo karton, abys zachytil vodu.
VIDEO: Co na sebe?
Proč cyklisté u nás jezdí v zimě málo?
- Kulturní mindset: v České republice je často vnímáno jako „cool“ zazimovat kolo — naopak třeba v severských zemích je běžné jezdit celý rok.
- Videa a reálné příklady pražských cyklistů ukazují, že nejde o žádnou extrémní akci, ale o běžnou část denní mobility.
Společně můžeme změnit pohled na cyklistiku v zimě a ukázat, že na kole se dá jezdit po celý rok.
Rady našich diváků a čtenářů!
Jan Lüftner
Tlak v pláštích
V zimě je klíčový. Podhustit má smysl hlavně na ledovce nebo ujetém sněhu – větší kontaktní plocha dá víc stability. Na břečce a prašanu je lepší běžný tlak, plášť se snáz „prořeže“ k pevnému podkladu.Brzdy
Před jízdou si v malé rychlosti otestuj, jak berou brzdy a jak moc to klouže. Je lepší vědět, do čeho jdeš, než se zařadíš do provozu.Blatníky
Nejdůležitější je dlouhá přední zástěrka co nejblíž k zemi – výrazně omezí břečku na nohách. Chybí-li, snadno ji vyrobíš z gumy, kusu starého pláště nebo PETky, přiděláš ji stahovací páskou.Sůl a hliník
Na nasolených cestách dost trpí hliníkové rámy. V místech kontaktu hliník–ocel vzniká galvanický článek, který může způsobit korozi, ztrátu pevnosti i „zalepení“ šroubů. Na zimu je proto lepší starší nebo méně hodnotné kolo, které nebude škoda.


Jan Slanina
„Při teplotách pod nulou kukla pod přilbu.“
Ludvík Musil
„Já jezdím i teď, zimní obutí s hroty. Na asfaltu v pohodě. Jen je to slyšet jak cvakají. Hroty jsou s tvrdého kovu, takže žádné opotřebení nepozoruji.“
Dominik Haken
„Tak třeba s leho tříkolkou od firmy Azub nemusím v zimě na sněhu řešit pokud to klouže nebo ne 😀“








