Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

V zimě na kole: JDE TO!

Stačí pár stupňů pod nulou, a cyklistika v Česku jde doslova k ledu. V zahraničí přitom jezdí na kole i po zasněžených stezkách. My doporučujeme jízdu si rozmyslet, pokud je led. 

Právě to vysvětluje i video „V zimě na kole: JDE TO! 🚴 ❄️“ z kanálu Městská cyklistika, ze kterého níže přinášíme nejdůležitější zjištění. 

Diskutujte pod videem na YouTube!

Praha má pro cyklistiku ideální podmínky cca. 350 dní v roce

Předsudek o „třeskutých českých zimách“ se při pohledu na čísla rychle rozplyne:

  • V Praze je ideální počasí pro jízdu na kole přibližně 350 dní v roce.
  • Dny, kdy opravdu nejde jezdit kvůli ledu nebo hustému sněžení, tvoří jen malý zlomek roku.
  • Mýtus o tom, že -3 °C je pro cyklistiku problém, se tak opírá spíš o kulturní zvyklosti než o realitu.

Jak to dělají na severu? Oulu jako světový vzor zimní cyklistiky

Abychom viděli, co je možné, stačí se podívat na sever. Ve Finsku je kolo běžnou součástí dopravy i tam, kde jsou teploty -30 °C, chumelenice i celodenní tma.

Nejznámější příklad představuje město Oulu, od kterého bychom se mohli mnohému přiučit.

Proč funguje zimní cyklistika právě v Oulu?

KategorieÚdajCo to znamená
Celková délka sítětéměř 1000 kmOulu má jednu z nejrozsáhlejších cyklistických sítí na světě.
Prioritní síť166 kmTato část je klíčová pro každodenní dojíždění.
Standard zimní údržbyuklizeno do 3 hodinJakmile napadnou 2 cm sněhu, stroje okamžitě vyjíždějí a hlavní trasy jsou čisté nejpozději do tří hodin.

Oulu nejprve uklízí cyklostezky, teprve potom silnice pro auta.

Když cyklistická infrastruktura dostane stejnou prioritu jako automobilová, lidé se na ni mohou spolehnout — a kolo se stává plnohodnotným dopravním prostředkem i v zimě.


Není to o počasí, ale o přístupu měst

Z analýzy vyplývá několik klíčových závěrů:

1. Kvalitní údržba rozhoduje

Pokud cyklostezky neprojedou stroje, logicky se po nich jezdit nedá. Když se ale uklízejí rychle a pravidelně (jako v Oulu), zimní cyklistika funguje bez omezení.

2. Největší překážka je v hlavě

Mnoho lidí přestává jezdit ne proto, že by to fyzicky nešlo, ale protože mají pocit, že „v zimě se na kole nejezdí“. Přitom kdekoliv, kde město vytvoří dobré podmínky, lidé jezdí — i v mrazech.

3. Praha má obrovský potenciál

S 350 cyklisticky přívětivými dny ročně může být celoroční jízda na kole samozřejmostí. Stačí zavést kvalitní standardy zimní údržby.


Děkujeme Pekka Tahkolovi za sdílení informací i dlouhodobý kontakt.

„Riding a bike in winter? That’s crazy!“ some people say. Others would even go as far as banning cycling from October to April altogether. In reality, though, there’s no reason for that. For example, people in the Nordic countries bike to work every day, even in much harsher conditions… ❄️‍♂️ However, we’re not suggesting you should ride a bike at all costs. If you don’t feel comfortable due to ice, frost, etc., it’s perfectly fine to take public transport instead.

The Finnish city of Oulu boasts 1000 km of cycling paths. Of those, 166 km of primary routes must be cleared within three hours, even after just 2 cm of fresh snow. Thanks to Pekka Tahkola for the information and for staying in touch with us.

Další zimní rady: 

Komentáře nejsou povoleny.